Kørsel & Teknik

Generelle regler

AngryEtikette: Når vi kører viser vi hensyn til den øvrige trafik, vi smider ikke affald på vejene og vi opfører os i det hele taget som dannede mennesker – husk det nu!

Vi kører samlet: Fælles for al vores træning er at der samles op efter intervaller og fartlege. Vi følges ad ud og hjem. Ved punkteringer venter gruppen på at der bliver skiftet slange. Vi efterlader ikke nogen med mindre vedkomende selv udtrykkeligt ønsker at køre hjem alene.

Kaptajner: Vi har (næsten) altid en kaptajn med på holdet. Kaptajnen bestemmer hvordan vi kører derude og alle ryttere følger altid dennes dessiner.

Kørselsteknik

 

Hollandsk (eller Paradekørsel)

Gruppekørsel hvor man skifter ved at roterer med uret rundt.  Dette er særligt velegnet når man er ulige antal eller hvis der  er styrkeforskel i feltet. Her kan man tage forskellig længde i føringerne afhængig af hvor godt kørende man er.

Metoden er ofte anvendt, eftersom gruppen altid kun vil fylde to ryttere i bredden og således skaber mindst mulige gener for den øvrige trafik.

 

 

Rulleskift

Denne form for kørsel anvendes ofte ved intervaltræning og typisk i mindre grupper. Konceptet går på at man konstant roterer, således de ryttere der ligger i læ kan passerer dem der ligger i vinden. Når man kommer op ligger man sig ind foran den forreste, hvorefter den næste rytter kommer op og overtager osv. Tempoet skal være konstant og man skal være særligt opmærksom på at man ikke trækker hverken for tidligt eller for sent ind foran den forreste rytter.

Bemærk at rotationsretningen er afhængig af vinden. Når vejen drejer skal man derfor være opmærksom på hvorvidt en ændring i vindretningen kan betyde om der skal køres med eller mod uret rundt.

 

Kolonnekørsel 1 og 1. – Viftekørsel

Første mand ligger sig ud i vinden.  Ved ændringer af kørselsretningen skal man være meget opmærksom på hvor vinden kommer fra, og dermed korrigerer føringerne. Ligeledes skal man være opmærksom på at der ligger nogen i baghjulet, så derfor skal korrektioner ske langsomt og med en glidende bevægelse.

Bemærk at det her er nemt at fylde hele vejen, og der skal derfor tages særligt hensyn til den øvrige traffik.

 

Kolonnekørsel 1 og 1. – Skift

Når der skiftes i  f.eks. sidevind skal der faldes hurtigt tilbage, så man kommer i læ. Hele tilbagekørselen sker i vindsiden og det kan ofte være temmelig hårdt at komme ind på hjul.  Når skiftet sættes i gang skal nr. 2 derfor ikke øge hastigheden, men holde for øje at der er en rytter på vej tilbage på hjul, som netop har brugt mange kræfter.

I føringen skal man også være opmærksom på, at der skal være kræfter til at komme med på hjul igen, så man kan med fordel undgå at køre sig helt flad.

 

Øvrig trafik

Her kommer der trafik bagfra. Det er sidste mand der bemærker det og råber “Bil bagfra”. Der kan være langt til fronten, derfor skal beskeden gentages op gennem rækken. Husk også her rolige,  glidende bevægelse – ikke nogen hurtige ryk til siderne.

 

1 og 1

Hvis der kommer trafik og der er ringe plads til at lade den passerer kan man med fordel køre i enkeltkolonne – 1 og 1.

Dette vil typisk blive markeret af en af de bagerste ryttere som har det bedste overblik over hvor meget vi fylder på vejen. Herefter foregår det ved at rytteren til venstre trækker ind bagved makkeren til højre. Dette kræver fleksibilitet i hele feltet. De forreste i inderste række kan med fordel træde til, og tilsvarende kan de bagerste lette på tempoet så der hurtigst muligt bliver plads i feltet. Husk nu at det kræver bare at én rytter ikke kommer med ind for at trafikken ikke kan passerer – så følg med i dessinerne!